Isnin, 24 Januari 2011

Bantu adik Mohd. Shah Abdul Razak

1 Jun 1999, Malaysia digemparkan dengan seorang kanak-kanak berusia 11 tahun disula sehingga ke paras tengkuk oleh seorang pemotong rumput. Kes menyayat hati ini telahpun memberikan impak yang besar kepada ibu bapa dan mencetus kebimbangan sekiranya perkara sedemikian berulang.


Pelaku jenayah tersebut kini sedang menjalani hukuman penjara 20 tahun dan hukuman sebatan sebanyak 20 kali sebatan. Sekalipun si pelaku sula tersebut sedang dipenjara, namun dia masih lagi terlepas dari menanggu azab dan siksa yang ditanggung adik Mohd Shah serta keluarganya. Laporan berita hari ini merayu orang ramai yang bersimpati untuk menghulurkan bantuan kepada mangsa yang juga sudah kehilangan ayahanda tercinta.
Kini kesusahan keluarga tersebut di tanggung oleh ibunya yang uzur bersama bapa saudaranya. Bloggers sekalian, luangkan masa selama 5 minit, kongsikan penulisan ini ke dalam blog post terbaru anda. Adapun kiranya ia tidak seberapa, namun usaha kita bersama-sama menyemarakkan rasa prihatin mungkin dapat mengurangkan penderitaan yang dialami keluarga ini. Bayangkanlah kiranya anda terpaksa bergantung sepenuhnya dengan bekas takungan tinja sepanjang hayat.

Singkap kisah menyayat hati ini di sini | Kosmo | Utusan

Kepada mereka yang ingin menghulurkan bantuan, Puan Jamilah (ibu kepada Mohd Shah) menetap di alamat
No. 9, Jalan Pahlawan 12,
Bandar Tenggara,
Kulaijaya
Telefon 07-8966970 dan 017-7893200.
Bersama mewujudkan masyarakat penyayang menerusi blog dan penulisan

Penulisan Khidmat Sosial |  komuniti-blogger.com

Bawah nie pulak artikel dari Utusan tahun 1999 mengenai kes menyayat hati nie (yg buatkan aku mengalir air mata pasal aku sememangnya cengeng), yg aku copy paste dari website nie.

Johor Bahru - Seorang bekas banduan dijatuhkan hukuman maksimum penjara 20 tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini setelah dia mengaku bersalah mendatangkan cedera parah dengan menyula seorang murid sekolah menggunakan sebatang kayu.

Roslan Imun @ Mon, 30, seorang pemotong rumput mengaku bersalah melakukan perbuatan itu ke atas Mohd. Shah A. Razak, 12, pada 1 Jun lalu di antara pukul 5 hingga 6 petang di Jalan Tun Ibrahim, Bandar Tenggara, Kota Tinggi.
Roslan telah mencucuk kayu sepanjang 0.51 meter ke dalam dubur pelajar itu sehingga menyebabkan dubur Mohd. Shah berdarah dan pundi kencingnya pecah.

Kayu itu dimasukkan dari dubur mangsa sehingga ia mengenai bahagian leher mangsa.
Hakim Siti Mariah Ahmad ketika menjatuhkan hukuman 20 tahun penjara di bawah Seksyen 326 Kanun Keseksaan berkata, Roslan telah bertindak ganas di luar batas kemanusiaan biasa.
Menurutnya, tertuduh tidak pernah insaf terhadap perbuatannya sebelum ini iaitu kesalahan membunuh tanpa niat yang dilakukannya pada 16 Oktober 1985 sehingga mengakibatkannya dipenjara 20 tahun.

 ''Mahkamah berpendapat orang kena tuduh dihukum berat sebagai pengajaran kepada orang ramai dan mencegah orang lain daripada melakukannya dan (dengan ini) menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun berkuatkuasa dari tarikh dia ditangkap (Jun lalu),'' kata Hakim Siti Mariah.

 Menurut fakta kes, Mohd. Shah telah didatangi oleh tertuduh yang sedang memikul seguni durian pada petang 1 Jun lalu.

 Tertuduh telah meminta mangsa membawa guni durian itu menggunakan basikal ke dalam semak yang berhampiran. Apabila tiba di dalam semak, tertuduh terus menyerang mangsa dengan menumbuk muka, dada dan belakang mangsa bertubi-tubi sehingga mangsa pengsan.

 Fakta kes menyebut, apabila mangsa sedar, mangsa mendapati tertuduh telah tiada dan mangsa merasa duburnya kesakitan. Apabila mangsa meraba duburnya didapati duburnya telah berdarah dengan banyak dan di dalamnya ada sebatang kayu sepanjang 0.51 meter.

 Timbalan Pendakwa Raya, Ishak Mohd. Yusoff, ketika berhujah berkata, mengikut laporan perubatan kira-kira 1 hingga 5 sentimeter dubur bahagian depan si mangsa telah koyak dan pundi kencing telah ditembusi oleh kayu itu.

 ''Sebanyak 95 peratus kayu telah masuk ke dalam tubuh mangsa dan berada betul-betul di bawah sikit dari buah halkum (si mangsa),'' katanya.

 Ishak menegaskan, walaupun tertuduh mengaku salah, diskaun hukuman tidak boleh diberi kerana tertuduh baru keluar dari penjara pada 16 Februari lalu di atas kesalahan di bawah Seksyen 304 Kanun Keseksaan kerana membunuh tanpa niat.

 Ishak berkata, mahkamah tidak perlu menaruh simpati kepada tertuduh kerana dia seorang yang agresif dan menggunakan kekerasan peringkat tertinggi.

 Katanya, akibat perbuatan Roslan, Mohd. Shah kini terpaksa membuang air kecil dengan menggunakan tiub. Mohd. Shah mengalami kecederaan dan koyak di bahagian dubur, kerosakan pundi kencing dan usus kecil dan terpaksa menjalani pembedahan.

 Roslan ketika diminta membuat rayuan sebelum hukuman dijatuhkan ke atasnya berkata: ''Saya meminta menjalani hukuman di Hospital Tampoi kerana pernah masuk hospital itu.''

 Roslan, yang tidak diwakili peguam dalam rayuannya berkata, masalah keluarga menyebabkan dia bertindak demikian.

 Bagaimanapun, Ishak ketika menggulung hujah berkata, Roslan perlu disimpan di penjara supaya tertuduh berada jauh dari masyarakat demi kepentingan orang ramai.

 Roslan juga menghadapi satu lagi tuduhan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan kerana cuba membunuh Mohd. Shah.

 Bagaimanapun, dia tidak mengaku salah dan meminta dibicarakan. Mahkamah menetapkan Roslan dikenakan perintah dilepaskan tanpa dibebaskan.

Bengang tak?? Tertuduh yg psycho nie boleh pulak mintak dimasukkan kat Hospital Tampoi, pasal katanya pernah dimasukkan ke situ sebelum nie.. Setau aku ar kan, kalau orang tu gila, diye takkan mengaku yg diye gila! Kejam ok! Takde perikemanusiaan langsung!

Di masa nie, mangsa, Mohd. Shah Abdul Razak sangat memerlukan bantuan, obviously dari segi kewangan untuk meneruskan hidup.. So pada sesiapa yg bersimpati dan prihatin, bolehlah menghulurkan bantuan.. Once again aku repeat cara untuk menghubungi Mohd. Shah..

Kepada mereka yang ingin menghulurkan bantuan, Jamilah menetap di alamat No. 9, Jalan Pahlawan 12, Bandar Tenggara, Kulaijaya atau boleh dihubungi melalui talian telefon 07-8966970 dan 017-7893200.

Sama2 kita doakan semoga Mohd. Shah dan family diye tidak lagi berada dalam kesusahan.. Dan sekali lagi aku ingatkan untuk para ibu dan bapa di luar sana supaya sentiasa pantau dan perhatikan anak2 kita, mudah-mudahan kes seumpama ini takkan berulang lagi pada sesiapa pun..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan